Milyen a jó szórólap? 2.

Ahogy az előző cikkemben is írtam, egy szórólap vagy plakát megtervezése nem csak képek, szövegek egy rajzlapra helyezéséről, elrendezéséről szól, hanem ettől jóval több, tudatos, átgondolt tervezést jelent. Szempontoknak kell megfelelnie, amelyek közül a marketing vonatkozásúakat már az előzőekben írtam és most a grafikai tervezés témakörébe tartozó kritériumokat fogom pontokba szedni. A célom ezzel az, hogy ha valaki saját kútfőből szórólap tervezésre adja a fejét, akkor tisztában legyen a jó szórólap vagy reklámanyag feltételeivel és össze tudjon állítani egy hatékony grafikát, mellyel elérheti a célját illetve célcsoportját. Jöjjenek hát a grafikai szempontok, azaz 10+1 szabály a jó szórólaphoz! Ez a cikk most az első 5-re tér ki.

Egy hirdetés vagy szórólap grafikai tervezése során jó figyelembe veszi a tervező a a lenti cikkben taglalt szabályokat, szempontokat a cél beteljesítés érdekében. Ahogy a bevezetőben is írtam, egy szórólap nem csak az alkotóelemek egy papírlapra helyezését jelenti. Illetve nem elég, ha egy szuper stock, jobb esetben saját fotót vagy egy szép illusztrációt teszünk a hirdetésbe, ettől még nem lesz ütős és hatásos a reklámunk. Nagyon fontos, hogy a szórólapon elhelyezett elemek (szövegek, fotók, címsorok, ikonok, ábrák, kiegészítő elemek) egy egésszé álljanak össze. Ez a kompozíció! A sikeres kompozícióval hatékony reklám anyagot tudunk létrehozni, amely betölti a funkcióját.

Minta szórólap

1.Hangsúlyozzuk ki, ami fontos

A fókusz megtalálása az élet minden területén fontos, itt is ez a helyzet. A jó kompozíció kulcsfontosságú eleme a fókuszpont, amely elősegíti, hogy a szórólapunk kézbefogójának tekintete a grafika fontos (számunkra) részére essen, emelkedjen ki számára az egészből.

Sok, sőt szinte végtelen számú megoldás létezik a hangsúly megteremtésére, ilyenek pl. a vezető vonalak, a fókuszt segítő grafikai elemek, színek foltok, a mérettel történő játék, stb. Ezekre a továbbiakban kitérek majd. A hangsúly teremtést a fenti grafikán (Minta szórólap) jó lehet szemléltetni. Itt egy erős, kontrasztot hozó piros háttérszínnel oldottam meg a probléma hangsúlyozását.

Egy másik példa a fókusz megteremtésére az, amit Lily & Val alkalmazott:

itt jól látható, hogy minden egyes grafikai elem a központ felé irányítja tekintetünket, a Gazpacho felirathoz.

2. Vezessük a tekintetet

A következő eszköz, amivel elérhetjük, hogy oda nézzen a reklámunk szemlélője, ahová mi szeretnénk, az a vezető vonal. Sajnos a magyar nyelvben nincs találóbb kifejezés erre, ez az angol nyelvben guideline néven ismert. Ez nem feltétlenül vonalakat jelent, hanem lehetnek sávok, csíkok, a használt formák irányai, amelyek egy bizonyos fő elem felé tereli a szemlélő tekintetét. Én most a minta szórólapon, ezt egy vágott képdobozzal és egyszerűen egy kézzel rajzolt hatású nyíllal oldottam meg. Illetve, ha jól megnézzük, az egér kurzor is ezt a célt szolgálja másodszinten. Itt is jól érzékelhető Bryan Peterson a kompozícióról írt könyvének a könyvborítónál:

Az épület formája és a perspektíva adta rácsok iránya jól irányítják szemünket a lényeghez, a könyv címéhez és szerzőjéhez.

3. A hierarchia és az arány

A hierarchia és az arány olyan fontos építőkövei a jó kiadványnak vagy bármilyen grafikai anyagnak, amelyek nélkül vagy nem helyes használatukkal az egész alkotásunkat tönkre teheti. Sokszor az avatatlan szem nem is látja, hogy mi hibázik a grafikában, csak érzi, hogy nincs harmónia, keresi a szem a lényeget, de nem találja.

A hierarchia lényege tömören megfogalmazva: az elemek elrendezése és tervezése a vizuális fontossági sorrend alapján. A legegyszerűbb példa, hogy a nagyobb fontossággal bíró elem lehet nagyobb méretű, szembe tűnőbb, míg a kevésbé lényeges pedig kisebb méretű, hangsúlyos.

A hierarchiát elsősorban a tipográfiában fontos megteremteni. Általában három szintű tipográfiai hierarchiát szoktak alkalmazni (főcím, alcím, kenyérszöveg), tehát a fontosság sorrendjébe 3 méretben és formában (betűtípus, stílus) hoznak létre ezeket a szöveges blokkokat. Pl. egy újság címoldalán a legfontosabb, figyelem felkeltő szöveget a legnagyobb méretben főcímként jelenítik meg. A még mindig nagyon fontos, de már másodrangú értékkel bírót kisebb betűvel, ez az alcím. A harmadrangú szöveg pedig maga a kenyérszöveg, ez a legkisebb, de a legnagyobb terjedelmű tartalom.

A mi szórólap példánknál a jól látszik, hogy a „probléma” a hierarchiában legfelső szintet foglalja el, aztán követi a „Weboptim” fontossági sorrendben és a legkisebb hangsúlyt a részletek felsorolása kap.

A grafikán használt alkotóelemek hierarchiájának fontosságáról a lenti fotó páros árulkodik a legjobban. Mind a két grafika ugyanazokat az elemeket tartalmazza, de más a viszonyuk egymáshoz, ami a méretben nyilvánul meg de mindkettő más jelentéssel bír:

Megfordítva az arányokat pedig ez az eredmény:

4. Az elemek egyensúlya

Bármilyen reklámanyagot is tervez a szórólaptól az online bannerig, fontos, hogy a felhasznált elemek egyensúlyban legyenek. Az egyensúlyon értem az elemek megfelelő mennyiségét (sem sok, sem kevés) és a megfelelő elrendezését is.

Az elrendezést illetően lehet pl. szimmetriára vagy aszimmetriára törekedni a grafikai tervezés során. A szimmetrikus kompozíció ritkább, de látványosabb is tud lenni is, mivel alaposabb előkésztést igényel. Jó példa erre az Shepard Fairy kortárs grafikus és street art művész plakátja:

Az aszimmetrikus kompozícióra pedig kiváló mű az Olly Moss által tervezett Rocky plakátja:

Önmagukért beszélnek, nem is kell nagyon részletezzem. Amennyire egyszerűnek tűnnek ezek a megoldások, olyannyira nehezek is. Viszont ha úgy gondolkodunk, hogy minden egyes alkotó elemneksúlya” van, akkor könnyebb velük a játék a komponáláskor. A szimmetrikus megoldásnál a grafika jobb és bal oldala teljesen kiegyensúlyozza egymást. Az aszimmetrikusnál viszont az egyik elem színével, méretével, textúrájával, irányával, helyzetével ellensúlyozni kell a másikat (Rocky vs. lépcső).

5. Használunk kiegészítő elemeket!

Nos, ez is egy jó kis eszköz! Viszont olyan mint a két élű kard, könnyen túl lehet ám tolni a kiegészítő elemek használatát. Mindenkinek megvan az, amikor megjelent a Microsoft Word-je és minden magában kicsiny kreativitást is érző ember tolta a Word Art-ot meg Clip Art-ot és az összes effektet együtt. Tudjuk milyen végeredmények születtek…

Szóval, a kevesebb sokszor több elvén haladva érdemes tervezni. Mint a nevében is benne van, kiegészít. Kiegészíti a főbb elemeket, a kompozíciót teljessé teszi. Fontos, hogy gondosan válogassuk meg ezeket a kiegészítő elemeket. Erre szánjuk rá az időt, hogy olyan elemekkel egészítsük ki, amelyek valóban illenek egymáshoz és jó, ha funkciót is hordoznak magukban. Fontos, hogy ezek az elemek valahogy kapcsolódjanak egymáshoz, valamilyen elv mentén.

Például használjunk egységes stílusú fotókat az anyagunkhoz. Egy katalógusnál, brosinál vagy weboldalnál az egységes fotó használat elengedhetetlen. Erre egy kézenfekvő mintát tudok mutatni, az egyik partnerünk weblapjának készítésekor a fotós kolléga egyedi, egységes megvilágítású, művészi stílusú fotókat készített a raklapokról:

Gyönyörű példa és tökéletesen összefogott alkotás a From up North sörös plakátja:

Ahol a kiegészítő grafikai elemek, koherens, következetes használata egységes, összefogott eredményt hozott létre. A megfelelő méretben, arányban, színben használt kiegészítő elemek harmóniában vannak egymással és teljessé teszik a kompozíciót. Sok ilyen plakátot szeretnék látni a környezetemben.

Ezzel pontot tennék az első szakasz végére, még hátra van 5+1 pont, amit a következő cikkemben fogok részletezni. Addig is lesz min gondolkodni, hajrá! 😊

Kiemelt cikkek

Referenciák

Érvek mellettünk

Oszd meg vagy nyomj egy like-ot: